Sök:

Sökresultat:

666 Uppsatser om Multiplication and division of fraction - Sida 1 av 45

Räkna med bråk : Om gymnasieelevers kunskaper i multiplikation och division av bråk

Tidigare forskning visar att bråk är ett område där många elever har problem. Syftet med den här studien är att studera gymnasieelevers matematiska kunskaper i multiplikation och division av bråk. Elevernas kunskaper studerades utifrån en konstruktivistisk syn på kunskap och med procedurell och konceptuell kunskap som analysverktyg. 61 elever från kursen Matematik A har löst totalt 10 uppgifter med multiplikation och division av bråk. 7 av eleverna intervjuades dessutom för att få en bättre uppfattning om deras kunskaper.

Implementering av 1D-DCT

IDCT (Inverse Discrete Cosine Transform) is a common algorithm being used with image and sound decompression. The algorithm is a Fourier related transform which can occur in many different types like, one-dimensional, two-dimensional, three-dimensional and many more.The goal with this thesis is to create a fast and low effect version of two-dimensional IDCT algorithm, where techniques as multiple-constant multiplication and subexpression sharing plus bit-serial and bit-parallel arithmetic are used.The result is a hardware implementation with power consumption at 19,56 mW..

Siktning som saneringsmetod för metallförorenad mark

Toxic metals contaminate soil worldwide and thus serve as sever environmental threat. Therefore the purposes of this study were to investigate in which soil fractions that different heavy metals (Fe, As, Cu, Zn and Pb) could be found in contaminated soils and if it is possible to use sieving as a method for decontamination. Soil samples were collected from three different locations, the Nasa silver mine, the Blaiken-mine and Svalget environmental station. The samples were oven dried and later on sieved into six different fractions 8mm, 4 mm, 0.5 mm, 0.250mm, 0.063 mm and <0.063 mm. The fractions 4 mm, 0.5 mm and <0.063 mm from each location were analyzed in an x-ray fluorescence detector.

"Fyra ben har ju kossor och hundar och sånt..." : Hur tänker elever när de arbetar med division

Studiens syfte är att undersöka hur elever tänker när de löser matematiska problem inom området division. Eleverna går i årskurs två och de ska lösa två olika divisionsuppgifter med hjälp av laborativt material. I vår undersökning har vi inspirerats av forskningsmetoden fenomenografi och sammanlagt har vi genomfört 16 kvalitativa intervjuer. Av analysen framgår det att elever har många olika tankar kring division och vi har totalt kunnat urskilja sju olika tillvägagångssätt i de båda divisionsuppgifterna. Det framkom även att det laborativa materialet har en stor betydelse för eleverna när de löser uppgifterna.?.

Funktionsupphandling av solelanläggningar

This thesis aims to contribute to improved functional procurement of photovoltaic systems, PV systems. Functional procurement means that criteria concerning a function are set rather than specifying technical details or products. Possible advantages and difficulties in using functional procurement have been analyzed by interviews, simulations and a case study. Electricity production and surplus production for different scenarios have been simulated via MATLAB. The MATLAB script was also used to generate rules of thumb on feasible solar fraction for six different load profiles; a church, a farm, a car mechanic, an office, an industry and an apartment building.

Ombildad hyresrätt ? påverkar den en delning av egendom? : Vid äktenskapsskillnad eller upplösning av samboförhållande

 When a couple divorce or when couples move apart a division of property can be done. A married couple's property constitutes of joint property and private property. In a division of property between spouses is only the value of the joint property included, not the value of the private property. In a division of property between couples that live together but not a married their joint property that are bought to be used by them together will be included. It is the value of the joint property that will be shared in the division of property.

Composition of fractions from air-classified wheat flour

The unique ability of wheat to produce leavened bread is mainly due to the gluten proteins present. As consumers are more and more attracted to bread with high fibre content the use of wheat gluten will also increase in order to obtain bread with good volume and appetizing characteristics. Air-classification is a technological method used to separate particles by size and shape by means of air-streams into two fractions, fine and coarse. When used on wheat flour it is known to alter the flour composition in the fractions obtained compared to the original flour. This method is not widely used in the milling industry but could possibly be of interest if protein rich fractions with favorable protein quality can be produced.

Uppfångning och kvarhållning av 134Cs och 85Sr i olika växtutvecklingsstadier

Emissions of radionuclides to the atmosphere can lead to wet deposition on plants in the event of rainfall. An increased level of radioactivity in the plants may occur due to interception and retention of the radionuclides. If the content of the plants is above the threshold limit value, entire yields may have to be destroyed. In order to prevent contamination or decrease the content countermeasures can be taken. The impact of the biomass, leaf area index (LAI) and growth stage of the plant on the interception and retention is important to know in order to decide which countermeasures to use. Weather may also be an important factor. In this work the interception and retention of 134Cs and 85Sr by spring wheat, ley and spring oil-seed rape was studied.

Lärares ämneskunskaper och pedagogiska ämneskunskaper om division med bråk

Division med bråk är ett av de områden av skolans matematiska innehåll som både elever och lärare har svå-righeter med. I flera internationella studier har man funnit att lärares svårigheter delvis grundas i ett proce-durellt förhållningssätt till de lösningsmetoder som används vid division med bråk. Detta, i kombination med att lärare har svårt att konstruera realistiska förklaringsmodeller till sådana typer av uppgifter, påverkar även lärares undervisning.Syftet med denna uppsats är att undersöka svenska högstadielärares ämneskunskaper och pedagogiska äm-neskunskaper om division med bråk. De frågeställningar studien ämnar besvara är vilka vanliga ämneskun-skaper och specialiserade ämneskunskaper lärare visar samt vilka pedagogiska ämneskunskaper om under-visning och pedagogiska ämneskunskaper om elever lärare visar om division med bråk.Fem matematiklärare i årskurs 7-9 utvaldes för kvalitativ intervju, där de både fick beräkna uppgifter med division med bråk samt beskriva hur de själva resonerar kring sin undervisning, elevers svårigheter och in-troduktion av division med bråk. I intervjuerna framkom att lärarna generellt visade prov på både goda äm-neskunskaper och goda pedagogiska ämneskunskaper..

Lättlösliga kolhydrater i vallfoder och i hästens grovtarm :

The purpose of this study was to investigate how the content of glucose, fructose, sucrose and fructan (WSC) varied in silage, haylage and hay harvested from the same field and at the same time of harvest. The study also investigated if differences in the WSC-fraction in the forages caused differences in composition of WSC in the colon of horses fed the forages. Hay, haylage and silage were harvested in the first week of June 2005 and stored for about nine months before feeding. Horses that were fistulated in right ventral colon and caecum were used, but only the colon fistula was used for sampling. The fresh crop and the conserved hay, haylage and silage were analyzed for chemical composition and WSC-fraction.

Divisionens strategier : En studie kring vilka strategier som används för att räkna division i årskurs 3

Syftet med den här studien har varit att beskriva hur lärarens presentation av division i undervisningen för årskurs 3 påverkar elevernas val av strategier när de räknar division. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med en lärare samt åtta elever. Vid intervjuerna fick eleverna räkna några tal och samtidigt förklara hur de tänker. Resultatet visar att eleverna till stor del använder sig av de strategier som läraren har presenterat i undervisningen. Dock var strategierna inte alltid effektiva.

HUR PRESTERAR FOTBOLLSDOMARE PÅ ETT EGENFRAMTAGET SPECIFIKT UTHÅLLIGHETSTEST?

Syftet med studien var att undersöka hur fotbollsdomare med varierad bakgrund presterade på ett mer specifikt uthållighetstest framtaget för fotbollsdomare baserat på deras rörelsemönster på planen. Undersökningen genomfördes på 17 stycken fotbollsdomare från 5 olika divisio-ner. I undersökningen användes två stycken undersökningsmetoder. För att mäta testresultatet användes ett nytt uthållighetstest specifikt för fotbollsdomare och för att få in data över do-marhistorik användes ett mindre frågeformulär. Resultaten visade på signifikanta skillnader i löpsträcka för division 2-domarna mot domarna i division 5 och division 7, det visade också på signifikanta skillnader i löpsträcka för domarna i division 3 mot domarna i division 5, divi-sion 6 och division 7.

Marschen mot Bagdad : 1st Marine Division

Denna uppsats avhandlar 1st Marine Division och deras väg in i Irak under operation Iraqi Freedom. Syftet med uppsatsen är att verifiera om det var konceptet manöverkrigföring som 1st Marine Division använde sig av under invasionen? Det har sagts att amerikanerna använde sig av manöverkrigföring i denna operation. Jag ställer mig mer frågande om det verkligen var det konceptet som de använde sig av.För att svara på frågeställningen har jag först beskrivit vad manöverkrigföring är, därefter har jag gjort en fallstudie på 1st Marine Division och deras agerande under invasionen av Irak 2003. Vi följer divisionen från utgångsgrupperingen i Kuwait tills divisionen är inne i Bagdad.

Delade meningar om divisionens lösningsstrategier : En studie om divisionens lösningsstrategier i årskurs 5

Studiens syfte var att undersöka vilka lösningsstrategier som finns vid division, vilka som används vid av eleverna samt vilka lösningsstrategier som lärarna undervisar om i årskurs 5. För att ta reda på detta samlades data in genom enkäter där 77 elever deltog samt intervjuer med tre lärare och sju elever. Resultatet visar på att lärarnas lösningsstrategier inte stämmer helt överens med elevernas val av metod. Vid intervjuer med lärarna framkom det att lång division var den metod som användes mest frekvent. Multiplikation var det enda räknesätt som var inblandat vid utlärningen av division.

Matematik i förskolan : Hur arbetar man med matematik i förskolan?

The word mathematics is often associated to addition, subtraction, division or multiplication. This is not the kind of mathematics that belongs to pre-school. In my essay I have chosen to write about how mathematics is used in pre-school. In the literature it is written that the best way of becoming familiar with mathematics, is to integrate it in the every day life but that there are educators that use traditional mathematics education in pre-school. The questions I would like to answer are:1.

1 Nästa sida ->